Тема: Засоби виразності декоративно-ужиткового мистецтва.
Створення рослинного орнаменту у смужці
Мета: Розширити знання учнів про види декоративного
ужиткового мистецтва та їх особливості. Ознайомити із типами орнаментів:
геометричним, рослинним, зооморфним. Вчити дітей складати орнаменти у смужці,
стилізувати природні форми у декоративні. Розвивати окомір і зорову пам’ять.
Виховувати естетичний смак та інтерес до народного декоративно-ужиткового
мистецтва.
Обладнання: предмети посуду, побуту, одягу, прикрашені
ритмічним орнаментом, таблиці, схеми виконання орнаменту.
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
а) – Діти, які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
- А які види декоративно-ужиткового мистецтва вам відомі?
б) Уявна мандрівка до музею народних промислів:
Діти сьогодні у нас незвичайний урок. Ми побуваємо у музеї народних
промислів. Хто з вас вже побував у такому музеї з батьками? Зараз, будь-ласка,
підійдіть до представлених експонатів. Демонстрування та обговорення наочності:
в)

- Я принесла вам на урок невеличкий яскравий килимок, витканий вручну.
До якого виду декоративно-ужиткового мистецтва він відноситься?
З давніх давен люди ткали полотно за допомогою верстатів. Спочатку ці
верстати були дуже прості, але з роками вдосконалювались. Якщо порівняти перший
ткацький верстат, який винайшла людина, і сучасний, то вони багато в чому
відрізняються.
До якого виду декоративно-ужиткового мистецтва відносяться ці рушники і
серветки? Так, це вишивка — дуже древнє мистецтво. Люди за допомогою вишивки
прикрашали свою оселю, одяг, розповідали і передавали з покоління в покоління
історію свого народу. Ви певно усі вмієте вишивати?
Дуже розповсюдженим видом декоративно-ужиткового мистецтва є кераміка.
З грецької «керамос»- глина. Певно, немає жодної української оселі, в якій би
не знайшлося гончарних виробів – горщика, макітри, миски чи глечика. Усе це
народилося з мертвої глини. В неї частинку своєї душі вклав гончар. Гончарство
– це найдавніша професія, адже тільки-но опанувавши вогонь, люди почали ліпити.
До видів декоративно-ужиткового мистецтва відносять також художню
обробку дерева. Це також дуже древнє мистецтво, але воно прекрасно збереглося і
вдосконалилося. Подивіться на вироби, які я вам принесла.
-
До
улюблених всіма видів декоративно-ужиткового мистецтва відносять і
бісероплетіння, писанкарство, килимарство, художня обробка металу, розпис (діти
розглядають роботи).
-
Діти, а
що спільного є у всіх видах декоративно-ужиткового мистецтва?
-
Правильно,
усі речі є прикрашені візерунками.

II Повідомлення
теми і мети уроку
-
Діти,
давайте згадаємо, які види орнаментів ви знаєте. (Діти називають, я показую)
-
Якщо узор
утворюється шляхом ритмічного повторювання, чергування елементів, то він
називається орнаментом.


Фото 20х15
Коли ж узор має довільну форму його називають візерунком. Орнамент (у
перекладі з лат. «краса», «оздоблення») призначається для прикрашення
різноманітних предметів: посуду, тканини, одягу та ін..

Фото 10х15
Коли митці використовують у візерунках природні форми рослин то
зображають їх площинно. Щоб легше виконати візерунок, вони спрощують природні
форми, розташовують їх рівномірно, повторюють у тому самому положенні. На узорі
кожна пелюстка така сама за розміром і формою, як наступна, а в живих квіток вони різні; на візерунку за кольором
усі пелюстки однакові, а в природі, мають різні відтінки. Художник може
намалювати в узорі такі елементи, яких у природі немає. Все це робиться для
того, щоб візерунок виглядав гарно і цікаво.
Така переробка природних форм називається стилізацією.

Фото 10х15
III Поетапне
виконання композиції вчителем

IV Практична діяльність учнів

V Підсумок уроку:
1) Розгляд, обговорення та оцінювання учнівських
робіт;
2) Домашнє завдання: принести кольоровий папір,
картон, ножиці, клей.
На наступному уроці учні виконують рослинний орнамент у
техніці аплікації:
Немає коментарів:
Дописати коментар